הקשר בין התשוקות למחשבות

פטאנג'לי מהרישי "יוגס צ'יטה וריטי נירודהה" – יוגה היא עצירה של התפקוד המחשבתי

הבודהה – "ומהי אמת מקור הסבל? זוהי התשוקה… ומהי אמת קץ הסבל? זוהי ההעלמות המוחלטת והחידלון של תשוקה זו ממש…"

הקשר בין התשוקות למחשבות

הרי כל מי שהתנסה במדיטציה חווה עד כמה למחשבות רצון וכוון משלהן ועד כמה בלתי ניתן לשלוט בהן.

כשלב התחלתי אומרים לנו להתרכז בנשימות…אבל לא יעבור זמן רב ומחשבתנו תנדוד לה ותשומת ליבנו כאחוזת קסם תנדוד עם מחשבתנו ללא יכולת בחירה ממשית…עד אותו רגע של התפקחות…"וואו ממש חלמתי בהקיץ…טוב נחזיר את תשומת הלב לנשימה" לא יעברו רגעים רבים והאפיזודה תחזור על עצמה עוד פעמים רבות…"מה לעשות? איך להפסיק את מחול השדים הזה? למה אי אפשר להירגע? אה…להירגע…וואלה עכשיו אני שם לב שכשאני חושב אני לא רגוע…שאני חושב אני בחלום…ואיך שאני מאמין למחשבות האלה…נראה לי שאם רק המחשבות האלה היו נרגעות לרגע אולי הייתה עולה איזו תובנה לגבי מי שאני באמת…אבל למה אני לא מצליח להירגע? למה אני לא מצליח לעצור את המחשבות? למה אי אפשר לעצור את המחשבות ע"י כח הרצון? מה הקשר לתשוקות? הרי אם אני אתאמן מספיק בסוף אצליח לשלוט במחשבות ולעצור אותן… אז מה באמת הקשר בין התשוקות למחשבות?"

כן, לעיתים רבות זה נדמה שאין קשר בין השניים, תשוקות ומחשבות.

אני אנסה פה להבהיר קצת את הנקודה בצורה הפשוטה ביותר.

אז מהי המחשבה ומה מקורה של המחשבה?

איך המחשבה באה לידי ביטוי?

בדרך כלל הצורה הנפוצה ביותר של המחשבה לבטא את עצמה היא דרך חוש השמיעה. אנו "שומעים" את מחשבתנו. זהו הדיבור הפנימי הבלתי פוסק. אנו מדברים לעצמנו ללא סוף. אותו דיבור פנימי, זוהי מחשבה המבטאת עצמה על גבי חוש השמיעה. אנו "שומעים" משהו. אבל המקור של ה"משהו" הזה שאנו שומעים לא נמצא בחוץ…אז איפה…? בפנים…ומה זה? זו המחשבה…

אז מה מקורה של המחשבה? מה מניע אותה? בא נחשוב קצת…בעצם בא נתבונן במחשבות קצת…מהו טבע המחשבות? המחשבות עולות ונעלמות…אין בהן שום דבר יציב, שום דבר מוצק…אי אפשר באמת "לתפוס" מחשבה…אי אפשר באמת "לאחוז" מחשבה…היא נעלמת כלעומת שבאה…

אבל מאין…ולאן…

בכל מיני תרבויות קוראים לתווך הזה בשמות שונים.

בבודהיזם זה נקרא סנקארה, אפשר לקרוא לזה גם המאגר התת מודע או מאגר התשוקות הרדומות או מאגר הקרמה או תווך הטבעת הרשמים או התגובות/הדפוסים המנטאליים או תווך הזיכרון ועוד אפשרויות רבות…

אני אשתמש במושג הרובד התת-מודע.

אז מה יש שם ברובד הזה, הרובד התת מודע???

זיכרונות, שאיפות, רצונות, כעסים מודחקים, תשוקות מודחקות ועוד ועוד…

בנוסף לכך, לרובד התת מודע יש גם תפקודים שונים ומגוונים.

למשל תגובה אינסטינקטיבית לסכנה מקורה מהרובד התת-מודע.

היכולת של הגוף לרפא את עצמו מקורו מהתת-מודע.

ויסות טמפרטורת הגוף, נשימה, צימצום והרחבה של אישוני העיינים, הזעה ועוד תפקודים רבים מספור מתבצעים ברובד התת-מודע.

זה פשוט קורה "אני" לא עושה כלום זה פשוט קורה מעצמו.

אז איך ולמה התווך התת-מודע יוצר מחשבה?

בא ניקח לדוגמה רצון מסוים הנמצא ברובד התת-מודע. איך הרצון יגיע לידי התגשמות?

על הרצון לעבור מהרובד התת-מודע לרובד המודע. אנו צריכים לדעת את הרצון.

כיון שכך הרצון מבטא את עצמו בצורת מחשבה.

הרצון "רוכב" על גבי המחשבה. המחשבה היא ביטויו של הרצון.

המחשבה משמשת כמתווך בין הרובד התת-מודע לרובד המודע.

לדוגמא רצון ברובד התת-מודע לבית.

התשוקה עולה מהרובד התת-מודע לרובד המודע בתיווך המחשבה.

למשל עולות מחשבות שמופיעות על גבי חוש השמיעה "אני רוצה לקנות בית" "כמה עולה בית?" "כמה כסף יש לי?" "כמה אני מרוויח?" "כמה שנים ייקח להחזיר את ההלוואה?" "כמה ההורים יוכלו לעזור?" וכו'

מחשבות שמופיעות על גבי חוש הראייה יוצרות דימוי של הבית שאני רוצה שיהיה לי.

תהליך ההתגשמות מתחיל ברצון ממשיך למחשבה ומסתיים בדיבור ומעשה.

"אה… זה מתחיל להיות יותר ברור…המחשבה…המחשבה מתווכת בין הרובד התת-מודע לרובד המודע…המחשבה היא ביטויו של הרצון…הרצון הנמצא ברובד התת-מודע…ככל שיש יותר רצונות יש יותר מחשבות…"

"אה…עוד משהו…עכשיו אני מבין למה אי אפשר לעצור את המחשבות ע"י כח הרצון…המחשבה היא ביטויו של הרצון…צד אחד של המטבע נמצא הרצון צד שני תהיה המחשבה…צד אחד של המטבע יהיה הרצון לעצור את המחשבות…צד שני של המטבע יופיעו מחשבות של איך לעצור את המחשבות…"

"רגע, רגע אז מה לעשות?"

"לשים לב, להיות מודע. להיות מודע זאת לא עשייה, זהו טבעך…"

"אז עושים לגבי התשוקות? עד היום אמרו לי לא להתנגד לתשוקה מה שאתה אומר זה שאני צריך להתנגד לתשוקה?… ומה לגבי התשוקה להיות מואר?… גם לתשוקה הזו צריך להתנגד?…"

"למה להתנגד? ומה זו התנגדות?…"

"אה כן…לפני זה ניסיתי להתנגד למחשבות ועכשיו אני מנסה להתנגד לתשוקות…כן…התנגדות זה גם רצון…רצון לאי קיום…רצון לקיום ורצון לאי קיום שניהם רצון…אז מה? לא לרצות ולא לא לרצות…מה???"

"סבלנות, אתה לא יכול לעשות כלום, רק לתת לדברים להופיע ולהעלם, זהו מהותו של התהליך…משקעים עולים ואתה פשוט נותן להם להשתחרר…"

"אז כל המחשבות והתחושות שמלוות את התהליך אלה משקעים מהרובד התת-מודע?"

"כן…"

"אז זהו תהליך של השתחררות ממשקעים שברובד התת-מודע…?"

"כן…"

"אז למעשה השתחררות משקעי התשוקות שברובד התת-מודע מצידו האחד של המטבע יביא להשקטת המחשבות מצידו השני של המטבע…"

"כן…"

"אז שניהם צודקים אבל הבודהה הצביע על המקור העמוק ביותר."

"זוהי רק העדפה של הצגת הדברים גם פטנג'אלי בהמשך מסביר בפירוט כי התשוקה היא המקור.

המנע מלעשות רע, טפח את הטוב, טהר את תודעתך, זהו הלימוד של הבודהות ואת זה גם לימד פטנג'אלי ועוד מורים רבים בדרכם המיוחדת להם…"

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s