גישה דטרמיניסטית גישה ניהיליסטית, דתיות, חילוניות ומה שביניהן

גישה דטרמיניסטית גישה ניהיליסטית, דתיות, חילוניות ומה שביניהן.

 הגישה הדטרמיניסטית אומרת שלכל דבר יש סיבה, כל דבר הוא תוצאה של סיבה מסוימת.

 כמו כן כשמנסים על פי גישה זו להגיע לסיבה הראשונית מגיעים לאלוהים.

 הגישה הניהיליסטית אומרת בדיוק הפוך הדברים קורים בצורה אקראית, כל דבר שקורה קורה לפי

הסיכוי הסטטיסטי ואין סיבה מיוחדת לכך.

הבעיתיות בגישה הדטרמיניסטית

הגישה הדטרמיניסטית טוענת שהייתה בריאה ע"י הסיבה הראשונית הוא האלוהים ולמעשה אם היו לנו

את כל הנתונים היינו יכולים לצפות את כל הצפוי. "הכל צפוי"

אם נפשט את הגישה הזאת כמטפורה זאת תפיסת עולם כאילו פעם בעת הבריאה בעבר נבעט כדור (הוא

העולם) ולמעשה אם היינו יודעים את כל הנתונים הינו יודעים את הכיוון המדויק אליו הכדור צפוי להגיע.

הגישה גם רואה תוצאות, גמול למעשים טובים או רעים עולם הבא וכו' (כל דת לפי אמונותיה היא)

אולם הבעיתיות היא בבחירה החופשית.

אם העולם נברא בעבר ע"י אלוהים והעתיד ידוע לבורא העולם, איזה בחירה חופשית יש לנו? לפי תפיסה

זו הבחירה החופשית היא רק אשליה. אנחנו חושבים שאנו בוחרים אולם הבחירה שלנו כבר נקבעה בעבר

ע"י בורא העולם. כהמשך לכך אנו יכולים לטעון כי לא אנו אשמים במעשה הרע שעשינו כיון שזה נקבע

מראש ע"י בורא העולם.

הגישה הניהיליסטית סומכת אך ורק על החושים. מבחינה זו בריאת העולם (אם הייתה כזו) זה משהו

שקרה באקראי, ללא "יד מכוונת".

גישה זו רואה את הבחירה החופשית כחלק מתפיסת העולם אולם לפי גישה זו אין עולם הבא ואין

תוצאות, אין גמול למעשים טובים או רעים שאנו מבצעים.

בקווים כללים ניתן לשייך את הגישה הדטרמיניסטית לדת (אף על פי שבחלקים ממנה משתמשים רבים

מהחילונים) ולשייך את הגישה הניהיליסטית לחילוניות.

ובכן אנו רואים בעיות בשתי תפיסות העולם, בשתי הגישות.

באחת, הגישה הדטרמיניסטית יש בורא עולם, יש בריאה ויש נבראים. יש העולם הזה והעולם הבא. יש

בפני מי לתת את הדין למעשינו.

"הכל צפוי" אולם אז לפי ההיגיון אין בחירה החופשית ולמעשה אנו לא האחראים למעשינו כיון שזה

נקבע מראש ע"י בורא עולם.

בשנייה "הכל אקראי" אין בורא עולם, אין העולם הבא ואין בפני מי לתת את הדין למעשינו.

"הכל אקראי" אולם אז לפי ההיגיון אמנם יש בחירה חופשית אך אין עולם הבא ואין בפני מי לתת את

הדין, כך שמבחינה הגיונית אין לערכי מוסר מקום והכל נובע מרצון לתועלת עצמית.

איך משלבים בין הגישות?

יש משפט האומר :  "הכל צפוי והרשות נתונה"

אולם איך שתי הגישות שלכאורה סותרות אחת את השנייה יכולות להתקיים בכפיפה אחת?

אם הכל צפוי אז איך הרשות נתונה? אם הרשות נתונה אז איך הכל צפוי.

ובכן שתי הגישות הדטרמיניסטית והניהיליסטית תופסות את העולם מנקודת מבט של ציר זמן מהעבר אל העתיד. שתי גישות אלו מתעלמות מנקודה מהותית… היא נקודת ההווה.

"הכל צפוי והרשות נתונה" גישה של נקודת מבט מזווית ההווה… הסיבה הראשונית נמצאת בהווה…

מזווית ראייה זו הבריאה לא התרחשה בעבר אלא הבריאה התרחשה ומתרחשת בהווה. הבריאה לא התרחשה אלא מתרחשת. הבריאה לא נפסקה ברגע הבריאה. הבריאה זה ההווה המתחדש בכל רגע ורגע.

ואנו חלק בלתי נפרד מהבריאה. ההווה קיים בתוכנו תמיד. ומתוך ההווה יש בחירה חופשית.

אך מה צפוי?

זהו חוק הטבע. "כל פעולה יוצרת תגובה והתגובה חוזרת באותו טבע ובאותה עוצמה למבצע הפעולה" או בקצרה הכל חוזר אלינו. נעשה טוב צפוי שהטוב יחזור אלינו, נעשה רע צפוי שהרע יחזור אלינו.

זהו חוק הפעולה והתגובה (חוק הקרמה)

לכאן נכנס מימד האמונה. אך האמונה היא לא באלוהים מעניש ומתגמל אלא בחוק טבע.

המציאות שאנו חווים ברגע זה מקורה מפעולות עברנו וכל רגע ורגע אנו מעצבים את עתידנו ע"י תגובתנו.

אין את מי להאשים, אנו מביאים על עצמנו את שאנו חווים ברגע זה ובידנו לעצב את עתידנו.

תעשה טוב הטוב יחזור אליך, תעשה רע הרע יחזור אליך.

ע"י כך גם מתבהרת תפיסת העולם של "אנשים רעים וטובים" לאנשים מודעים הפועלים בצורה נכונה על פי חוק הטבע ואנשים הפועלים מתוך בורות בצורה שפוגעת בסובבים אותם ובעצמם.

ע"י כך גם במקום שנאה לאדם הפועל בניגוד לחוק הטבע עולה חמלה… חמלה כיון שמתוך בורותו יוצר סבל. סבל לסביבתו אבל יותר מכך סבל לעצמו.

אדם פשוט לא תמיד רואה איך החוק בא לידי ביטוי…

"צדיק ורע לו רשע וטוב לו" זה משפט של אדם הרואה את המציאות בצורה חלקית ביותר.

מה גם שעל פי תפיסת עולם כזו, אם נרצה או לא, יכולה לעודד אנשים להיות רשעים.

כולנו רוצים שיהיה לנו טוב. ואדם יכול לחשוב לפי כך "איזו סיבה יש לי להיות צדיק?"

יכול לבוא אדם שיגיד "עשיית מעשים טובים עושה לי טוב"

יבוא אדם שני שיגיד "עשיית מעשים רעים עושה לי טוב למה לי לעשות טוב?"

בכל מקרה החשיבות היא לא האמונה בחוק הטבע אלא מעשינו.

תעשה טוב. תהיה אדם טוב. אל תפגע. נתינה, מתינות, מוסריות.

למי שמאמין נכנס יותר סדר לדברים אך בפירוש זהו לא תנאי להיותנו אנשים הפועלים נכון עם חוק הטבע.

יש אנשים רבים המאמינים בחוק הטבע ופעולותיהם מביאות על הסובבים אותם ועל עצמם סבל רב ולעומתם יש אנשים רבים אשר פועלים בהתאם לחוק הטבע ומביאים על הסובבים אותם ועל עצמם אושר ושמחה מבלי שישימו דעתם כי הם פועלים על פי חוק הטבע.

בכל מקרה זהו תחום מאוד נרחב ועמוק וכאן לא מסתיימת "החפירה".

יש גם משהו מעבר לחוק הטבע (חוק הקרמה) , משהו יותר עמוק אבל זה לפעם אחרת…

מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s