פרק 5 זווית חקר העולם הפנימי – 4 בסיסי המודעות

ארבעת בסיסי המודעות (SATIPATTHAN 4)
 
(בתרשים החיצים הפנימיים)
 
ארבעת בסיסי המודעות הם:
 
1. גוף (kaya)  
2. תחושות מנטאליות (vedana) 
3. מיינד / נפש (citta) 
4. האובייקטים שבמיינד (dhama) – ("העולם שבחוץ")
 
 
היבטים על ארבעת בסיסי המודעות בעת מדיטציה
 
בעת מדיטציה ניתן להבחין שתשומת הלב עוברת בין ארבעת הבסיסים הנ"ל במהירות גבוהה.
להלן היבטים ודגשים למודעות לכל בסיס:
 
גוף – (kaya)  
מודעות לתנוחת הגוף, מודעות לתנועת הגוף.
 
תחושות מנטאליות – (vedana)
מודעות לתחושות המנטאליות שמתבטאות ברחבי הגוף: תחושות הנאה, סבל, שמחה, עצב, אופוריה, דיכאון, כעס, עייפות, שלווה וכו'
 
מיינד / נפש – (citta)
החלק המודע במיינד/נפש הם המחשבות.
מודעות לטבע המחשבות: מחשבות תשוקה, כעס, שיפוט, זיכרון וכו'.
 
אובייקטים שבמיינד – (dhamma)
מודעות לאובייקטים הנקלטים ע"י 5 החושים.
חוש מישוש- תחושות גופניות פיזיות שנקלטות ע"י הגוף הפיזי.
תחושות המגיעות מבחוץ: קור, חום, רוח, תחושות של עצמים פיזיים הבאים לידי מגע עם הגוף וכו'.
תחושות המגיעות מבפנים:, נשימה, דפיקות לב טמפרטורה פנימית, איברים פנימיים וכו'.
חוש טעם- טעם הנקלט ע"י הפה.
חוש ריח- ריח הנקלט ע"י האף.
חוש שמיעה – צלילים וקולות הנקלטים ע"י האוזניים.
חוש ראייה – צורות וצבעים הנקלטים ע"י העיניים.
 
תובנות  3 המאפיינים של עולם התופעות על פי 4 בסיסי המודעות (tilakkhna)
 
תובנה ראשונה – anicca
 
שינוי מתמיד ובלתי פוסק.
התפקחות מאשליית החומר והגוף –  אין דבר קבוע.
(אשליית החומר והגוף – kaya)
                       
תובנה שנייה – dukkha
 
סבל והנאה משתנים בתוכנו ללא הפסק.
מתורגם לעיתים כ"סבל" ויוצר פעמים רבות אי הבנה, אין הכוונה לסבל מנטאלי תמידי.
ניתן לתרגם זאת כהיעדרותו של אושר.
אולם מהו האושר?…
הדבר הקרוב ביותר שאנו מכירים היא התחושה המנטאלית של שמחה, סיפוק גדולים
עקב התמלאותה של התשוקה.
התחושה היא שכאשר התשוקה תתמלא יתגשם האושר…
התחושות המנטאליות נותנות תחושה המדמה אושר.
ברגעים שאנו חווים שמחה גדולה, ישנה תחושה של שחרור של "אושר" שהגענו ליעד                      הנכסף, ברגעים אלה נדמה כי תחושה זו לא תשתנה.
אולם לאחר לא הרבה זמן התחושה המנטאלית מתפוגגת וממשיך גלגל ההשתנות הבלתי פוסקת של התחושות המנטאליות בין סבל להנאה.
תובנה שאין תחושה מנטאלית קבועה ובלתי משתנה שתביא בעקבותיה אושר.
תובנה כי הרדיפה אחר תחושה מנטאלית קבועה ובלתי משתנה של הנאה יוצרת סבל.
תובנה כי גלגל ההשתנות הבלתי פוסקת של התחושות המנטאליות בין סבל להנאה, אין בו אושר.
               
התפקחות מאשליית התחושות המנטאליות – היעדרות תחושה מנטאלית של אושר תמידי ויציב.
(אשליית התחושות המנטאליות – vedana)
 
תובנה שלישית –  anatta
 
מתורגם לעיתים כ"אין אני" אולם לא ברור מספיק.
ניתן לתרגם כאין אני נפרד, אין אני עצמאי (no self).
(self – עצמי, selfish – אם ממשיכים על אותו משקל = עצמאי. העצמאות, הקיום הבלתי תלוי, היא אחת מאשליות האגו. "כל התופעות מותנות, כל התופעות תלויות אחת בשניה")
 
עם ההתבוננות עולה יכולת ההבחנה, אני מבין את האשלייה שבתוכי:
המהות והתופעה –
המתבונן (האני) מזדהה עם כלי ההתבוננות (העצמי) .
היודע מזדהה עם האובייקט אליו הוא מודע.  
 
…הגל הוא תופעה שמקורה המים והמים הם מהותו של הגל.
מזווית הראיה של הזדהות עם הגל, רגע העלמותו של הגל הוא רגע המוות שלו.
מזווית הראיה של המים הגל הוא חלק בלתי נפרד, הופעתו והעלמותו של הגל הם תופעה שמופיעה ונעלמת בתוכו אך המהות, המים עצמם אינם נפגעים מהיעלמותם של הגלים…
 
אני מזדהה עם התרכובת גוף-נפש, משמע אני חושב כי התרכובת גוף נפש, התופעה, היא האני, היא מהותי.
עם ההזדהות עולה אשליית המיינד. תפיסת האני הנפרד, האני העצמאי, תפיסת האגו, תפיסת הנפרדות כמהותם של הדברים.
אני מבין כי התרכובת גוף-נפש היא תופעה בתוכי המופיעה, משתנה ונעלמת.
אני מבין כי התופעה אינה נפרדת מהמהות, תחושת הנפרדות היא אשליית החושים.
התופעה שבתוכי (תרכובת גוף-נפש) נובעת ממהותי…כפי שגל הנובע מהמים אינו נפרד מהמים…
 
הבנה שהיקשרות לאישיות החולפת והנפרדת יוצרת סבל
השתחררות מההיקשרות ומההזדהות עם האישיות החולפת
תובנת הידיעה, ידיעת המהות.
                       
התפקחות מאשליית המיינד והחושים – אין אני נפרד, אין משהו שבאמת שלי.
אין אני נפרד  (אשליית המיינד – citta)
אין משהו שבאמת שלי (אשליית החושים – dhama)
 
מודעות פרסומת
פוסט זה פורסם בקטגוריה Uncategorized. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s